KURS SPORTSKE ISHRANE I SUPLEMENTACIJE

Energetske potrebe

Energetske potrebe su kod svakog sportiste individualne i zavise od telesne mase, rasta i visine, dobijanja na težini ili mršavljenja i, što je najvažnije, od učestalosti, dužine i intenziteta treninga.

Unos energije kod sportiste je važan iz više razloga:

  • Unos energije određuju potrebe organizma za makro i mikro nutrijentima
  • Unos energije utiče na mišićnu masu i nivoe masti koji su bitni za sportstku sposobnost.
  • Unos energije utiče na fukciju hormonskog i imunog sistema.
  • Unos energije zavisi i od faktora kao što su dostupnost hrane i gastrointestinalno varenje.

Da bi ste mogli da izračunate kolike su Vaše energetske potrebe, morate da poznajete sledeća dva termina:

  1. kalkulatorEP- Energetska potreba (kcal ili kj /dan) je energetski unos usklađen sa energetskom potrošnjom, koji treba da održi energetsku ravnotežu pojedinca, čija je ishranjenost i sastav organizma, kao i stepen fizičke aktivnosti u skladu sa dobrim zdravljem.
  2. BM – Bazalni metabolizam, bazalne energetske potrebe (kcal / dan) je minimalna količina energije koja je neophodna za funkcionisanje organizma koje potpuno miruje u ležećem položaju sa zatvorenim očima.

Primeri vrednosti EP su:

  • Neaktivni pojedinci
    • 1800 – 2100 kcal za žene
    • 2200 – 2500 kcal za muškarce
  • Sportovi izdržljivosti, snage i timski sportovi
    • 2500 – 4000 kcal za žene
    • 3000 – 6000 kcal za muškarce

Pratite sledeće korake kako biste izračunali svoju dnevnu EP i koristite ovu tabelu:

Koeficijenti fizičke aktivnosti po satu
Stepen fizičke aktivnosti Koeficijent fizičke aktivnosti
Odmaranje (spavanje) 1.0
Vrlo lak rad (oblačenje, tuširanje igranje, karata…) 1.5
Lak rad (nameštanje kreveta, brisanje poda, pranje automobila, kuglanje…) 2.5
Umeren rad (baštenski poslovi, rekreacija…) 5.0
Težak rad (plivanje, skijanje, košarka, fudbal…) 7.0

 

image4

Jedan komentar

  1. avatar Slaven каже:

    Poštovani,

    da li postoji neka slična formula za procenu energetskih potreba kod dece i adolescenata?

    Unapred hvala

Napišite odgovor