KURS SPORTSKE ISHRANE I SUPLEMENTACIJE

Hidratacija – unos tečnosti

image18

Održavanje energije i dobar balans tečnosti imaju važnu ulogu tokom sportskih aktivnosti.

Uprkos povećanom unosu tečnosti tokom vežbanja mnogi sportisti mogu da očekuju da će biti najmanje blago dehidrirani na kraju treninga. Idealno je da sportista može potpuno obnoviti gubitke tečnosti nakon programa vežbi kako bi sledeći program mogao početi sa ravnomernom količinom tečnosti. Ovo je teško u situacijama gde nivo dehidracije koji ide od umerenog do visokog, nije prethodno saniran (npr. nedostatak tečnosti iznosi 2-5% TM (telesne mase) i više) i kada je period između treninga manji od 6-8 sati.

Znojenje i obavezno gubljenje tečnosti putem urina se nastavlja tokom faze oporavka i zato sportisti moraju da nadomeste više tečnosti nego što je deficit nakon vežbanja da bi postigli njeno obnavljanje. Neophodno je nadoknaditi zapreminu tečnosti koja je oko 150% koja se gubi tokom vežbanja da bi se postigla ravnoteža tečnosti u toku prvih 4 do 6 sati nakon treninga.

Zamena tečnosti sama po sebi ne garantuje da će ciljevi rehidracije biti ispunjeni. Ukoliko ne postoji istovremena nadoknada elektrolita koji se gube putem znojenja, a naročito natrijuma, konzumiranje velike količine tečnosti bi prosto rezultiralo velikim gubitkom. Dodatak natrijuma u tečnost doprinosi održavanju ravnoteže između „volumena“ plazme i osmolariteta plazme, smanjenju gubitka tečnosti i jačanju balansa tečnosti. Bez ili sa malom dozom nadoknađenog natrijuma, sportisti će ostati dehidrirani. Idealna je kombinacija natrijuma sa ugljenim hidratima u vidu sportskih pića.

Optimalan nivo natrijuma u rehidrirajućim pićima iznosi 50 do 80 mmol/L. Ovo je znatno više od koncetracija koje su nađene u popularnim ugljenhidratnim-elektrolitskim pićima i sportskim pićima (10-25 mmol/L), i može biti veoma neprijatno za mnoge sportiste.

Sportistima se često skreće pažnja da kofeinska pića kao što su čaj i kafa, koka-kola i guarana nisu dobra rehidrirajuća pića i da bi trebalo da ih izbegavaju u situacijama u kojima se može razviti dehidriranost, kao što je period tokom i posle vežbanja ili prilikom putovanja avionom.

Aroma pića može da podstakne želju da se unese više tečnosti. Studije pokazuju veći unos slatkih pića nego čiste vode tokom odmora nakon vežbi.

Temperatura pića je takođe veoma važna, veoma hladna pića se smatraju najprijatnijima dok se hladna pića konzumiraju najbrže i u većim količinama.

Dodatne informacije možete naći na sajtu HS: http://www.hydrostar.rs/

Hydro-star-kesica-i-kutija_400

Jedan komentar

  1. avatar Smitha706 каже:

    Its really a great and useful piece of information. Im glad that you shared this useful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing. cecdegceeadebfee

Napišite odgovor