KURS SPORTSKE ISHRANE I SUPLEMENTACIJE

Osnovni principi sportske ishrane

image1Glavna uloga svakodnevne ishrane je snabdevanje sportista energijom i nutrijentima koji su potrebni za trening kao i brz oporavak između treninga.

Ciljevi sportske ishrane

image2

Za treniranje, sportisti bi trebalo da učine sledeće:

  • Da zadovolje energetske potrebe treninga.
  • Postignu i održe idealnu formu kako bi ostvarili željeni nivo telesne i mišićne mase.
  • Ubrzaju adaptaciju i oporavak između treninga, obezbeđujući sve potrebne nutrijente.
  • Obezbede dobru rehidraciju tokom svakog treninga.
  • Odrede i fino podese strategiju ishrane za određeno takmičenje.
  • Očuvaju optimalno zdravlje i funkciju, naročito ispunjavajući povećane potrebe za pojedinim nutrijentima kad je u pitanju težak trening.
  • Smanje rizik od bolesti i povreda tokom perioda teškog treninga održavajući zdravu formu i energetsku ravnotežu
  • Dobro razmotre odluku o korišćenju suplemenata i specijalizovane sportske hrane
  • Da se dugoročno zdravo hrane prateći smernice zdrave ishrane.
  • Uživaju u hrani i zadovoljstvu deljenja obroka sa drugima.

image3

Za takmičenje, sportisti bi trebalo da učine sledeće:

  • Da u sportskim disciplinama u kojima je telesna težina važna, postignu takmičarsku težinu sa minimalnom štetom po zdravlje ili sposobnost.
  • Da se adekvatno energetski napune pre nastupa konzumirajući ugljene hidrate i redukuju vežbanje tokom dana pre nastupa shodno važnosti i trajanju takmičenja;
  • Koriste strategiju punjenja ugljenim hidratima kad je to odgovarajuće pre takmičenja koje traje više od 90 minuta.
  • Da nadoknade zalihe ugljenih hidrata obrokom pre nastupa 1 – 4 sata pre takmičenja.
  • Da zadrže hidraciju na prihvatljivom nivou tokom nastupa pijući adekvatne količine tečnosti pre, za vreme i posle nastupa.
  • Da konzumiraju ugljene hidrate tokom nastupa dužih od 1 sat.
  • Da postignu adekvatan unos tečnosti i hrane pre i tokom nastupa bez izazivanja gastrointestinalne nelagodnosti ili mučnine.
  • Da obezbede oporavak nakon nastupa, naročito tokom višednevnog takmičenja.
  • Da tokom produženog programa takmičenja obezbede ishranu sa adekvatnim energetskim i hranljivim unosom.
  • Da donesu odluku o korišćenju suplemenata i specijalizovane sportske hrane koja dokazano podstiče takmičarsku sposobnost.

 

Intezivna fizička aktivnost zahteva pravilnu ishranu
Koliko god da ste talentovani u sportu kojim se bavite ili trenirate, motivisani i dobro utrenirani, linija izmedju poraza i pobede je uglavnom vrlo tanka.Bićete iznenadjeni koliko ishrana utiče na sportske rezultate. Rezultati jednog sportiste i te kako mogu da zavise od kvaliteta, količine kao i vremenskog unosa ishrane. Naravno u ovome ne postoji magična formula koja bi mogla da se sprovede kod svakog sportiste. Pravilan režim ishrane zavisi od :

• Vrste fizičke aktivnosti (maratoncima je potrebna drugačija ishrana od dizača tegova ili rekreativaca)
• Inteziteta i frekvence treniranja
• Antropometrijskih karakteristika sportiste
Iako je individualan program ishrane idealan, za početak osnovni principi ishrane moraju da se poštuju kako bi se promovisale sportske performanse.

Ako želite da date svoj maksimum u sportu, jedite pravilno.

4 komentara

  1. avatar nikola каже:

    Da li sa 14 god opasno uzimati whey po pola merice
    .

  2. avatar Goran каже:

    Postovana Marija,sta znate o amino hydro whey-u,dobar ili los (stetan)

Napišite odgovor