KURS SPORTSKE ISHRANE I SUPLEMENTACIJE

Dr Vera Blaženčić

specijalista higijene i magistar ishrane

Dr Vera Blaženčić-Mladenović, saradnik u kliničkim istraživanjima. Oblast ishrane joj je uska specijalnost. Radila je na Institutu za medicinska istrazivanja u laboratoriji za ishranu i metabolizam. Osnivač je Savetovališta za ishranu. Bavi se kliničkim studijama u oblasti ishrane, onkologije, hemodijalize, endokrinologije, plućnih bolesti i ortopedije. Radila je i u Instituitu za zaštitu zdravlja Srbije u Centru za hranu i ishranu na pisanju stručnih i eskpertskih mišljenja o zdravstvenoj ispravnosti namirnica i predmeta opšte upotrebe. Član je većeg broja asocijacija koje se bave gojaznošću i ishranom.

40 komentara

  1. avatar Vlada каже:

    Postovani dobar dan!

    Zamolio bih za savet, pa cu ukratko objasniti svoju situaciju. Imam 25 godina i od malena se bavim sportom, 10ak godina aktivno,sada rekreativno, ali je to i dalje sa visokim intenzitetom treninga. Poslednjih nekoliko meseci sam primetio da imam sve manje snage, osecam se tromo, cesto imam gasove u stomaku i osecaj nadutosti, a takodje imam utisak da mi hrana ne prija kao pre i da mi ne pruza energiju kao do sada. Pregledao sam vas sajt, pa sam hteo da Vas pitam da li sam na pravom mestu i koji bih pregled trebao da uradim ili slicno, sta biste Vi predlozili? Unapred hvala.

  2. avatar Milos Nikodijevic каже:

    Postovani.

    Poceo sam da se bavim bodibildingom.Hteo bih neki realan,prosecan napredak samo uz sto manju upotrebu mesa
    i suplemenata.Prema tome sastavio sam,laicki, neki spisak
    namirnica koje bi koristio. Pa ukoliko mozete da me posavetujete u tom smeru bio bih Vam veoma zahvalan. Zanima
    me iskljucivo dobijanje misicne mase.
    Poceo sam da jedem mekinje od spelte, ovsene mekinje, speltu kuvanu, laneno seme mleveno , razne semenke,griz od heljde, sirovi susam , nuat-leblebija przena, pivski kvasac, integralna testenina. Jedini suplement koji koristim je kreatin.
    Da li je zdrava takva ishrana i ucinkovita, svaki savet je dobrodosao ?
    Hvala i srdacan pozdrav.

    • avatar Marija Anđelković каже:

      Postovani,
      Napred u bodibildingu bez suplemenata i sa Vasim nacinom ishrane, moze da bude sporiji i tezi put.
      Ako nemate unos mesa, morate da imate druze izvore proteina, a to kod Vas nije dovoljno.
      Diskutabilno je sta je „zdrava hrana“ u Vasem izboru, a ucinak ne zavisi samo od nje, vec u velikoj meri od treninga.

      Pozdrav
      Marija

  3. avatar Sladjana каже:

    Imam 40 god, normalan odnos misicne mase, masti i vode u organizmu. Zdrava sam i imam normalne biohemijske rezultate krvi.
    Rekreativno se bavim fitnesom LesMills program (podrazumeva vezbe snage u trajanju od 1 h- vezbe obuhvataju celo telo i kardio program u trajanju od 1 h takodje celo telo). Kombinujem vezbe snage i kardio vezbe naizmenicno, 3-4 puta nedeljno.
    Ne konzumiram przenu hranu, alkohol, industrijski preradjene namirnice izbegavam, trudim se da jedem raznovrsno i sebi ne ogranicavam kolicine hrane.Volim slatkise i testa. Sama pripremam hranu.
    Da li je moj nacin ishrane dovoljan da ocuvam zdravlje ili je neophodno ukljuciti neke dodatke ishrani?

    Hvala!

    • avatar Marija Anđelković каже:

      Postovana,

      Suplementi su dodaci ishrani a ne zamena za nju. Dokle god se osoba hrani pravilno, suplementi nisu potrebni, pogotovo ako je rekerativac. Ali ima puno faktora koje mi o Vama ne znamo i ne mozemo da znamo koliko je ishrana pravilan, Vase opste zdravstveno stanje i sl…Od toga zaivisi i da li Vam trebaju suplementi kao dodaci ishrani.

      Pozdrav

      U

  4. avatar Nesha каже:

    Poštovana dr Vera,

    Imam 53g i prilično sam aktivan rekreativno igranjem košarke.
    Potreban mi je što pravilniji režim ishrane kako ne bi narušio zdravstveno stanje a istovremeno zadovoljio sportske potrebe.

    Da li možete da mi izradite režim ishrane?
    Ako možete, molim Vas za instrukcije (mesto/telefon/vreme) kako bi Vam dostavio sve potrebne podatke ukljućujući istoriju bolesti, itd.
    (sve već posedujem)
    Hvala unapred.

    Poz,
    Nesha

    • avatar Marija Anđelković каже:

      Postovani,

      Ukoliko zelite program ishrane, kao rekreativac mozete da zakazete pregled kod dr Vere Blazencic Mladenovic, nutricionista u ordinaciji Vita Maxima na telefon 011/3058376.

      Pozdrav
      Marija

  5. avatar Dragan каже:

    Postovana dr Vera
    Sta mislite o hrono ishrani? Za 20 dana normalizovao sam visok procenat holesterola. Posle godinu dana, problem se vratio, holesterol od 7,3mmol/l. LDL 5,5mmol/l
    Svo vreme imao sam utisak, rigidne, neukusne, stresne hrane. Ipak drzao sam se strogo pravila hrono ishrane. Nadam se da znate o tom rezimu ishrane. Iako kazu nema jojo efekta, nisu u pravu.
    Sta govori normalna vrednost Tg – 1,09mmol/l i holesterol od 7,3mmol/l?
    Svako dobro
    Dragan

    • avatar CIS каже:

      Postovani,

      Svaka dijeta koja sadrzi manju kolicinu zivotinjskih namirnica moze da dovede do inicijalnog smanjenja vrednosti ukupnog holesterola (ovde ne vidim vrednosti HDL, ali je LDL zaista visok). Tg su ok.

      Ovde se verovatno radi o poremecaju endogenog metabolizma masti I zavisno od ostalih rizika (vrednosti krvnog pritiska, nivoa secera, genetskog opterecenja….), mislim da ce jedino lekovima moci ovo da se regulise.

      Trigliceridi se lakse regulisu (smanjenjem unosa ugljenih hidrata I aklohola), a holesterol je uglavnom tesko regulisati bez lekova, nezavisno od dijete.

      Pozdrav
      Dr Vera Blazencic

  6. avatar Nikola каже:

    Postovana,

    Zainteresovan sam da opet pocnem sa treninzima u teretani. Obzirom da sam imao operaciju benignog tumora na mokracnoj besici interesuje me da li mogu opet koristiti proteinski sejk? Da li njegova konzumacija moze na neki nacin uticati na povratak istog?

    Srdacan pozdrav.

    • avatar CIS каже:

      Postovani,

      Iako ne postoje radovi koji bi opisali delovanje whey proteina kao rizicnog faktora kod maligniteta, licno sam misljenja da zbog potencijalne „necistoce“ i razlicitih aditiva koji se ubacuju u suplemente, ne treba da uzimate whey.
      Posto ste rekreativac, mislim da je najbolje da se pravilno hranite i proteine unosite putem namirnica.

      Pozdrav
      Marija

  7. avatar Merima Ličina Adrović каже:

    Poštovana dr. Vera,
    Pozdravljam vas i zamolila bih da mi napišete neku ishranu za dete 12 godina. Mnogo je prebirljiv na ishranu i jede kao kokoška.Izuzetno je mršav i uživa u slatko ( čokolade,bombone itd.) Visok je 150 cm a težak 38kg.Jako je nervozan,moram sa žaljenjem da napišem .
    Hvala

  8. avatar Ivan каже:

    Postovana dr Vera

    Imam neku vrstu poremecaja u ishrani. Naime ranije sam (do pre 7-8 godina) sam mogao da jedem bez problema i voleo sam da se najedem. Zatim je poceo da mi se javlja osecaj gadljivosti na hranu. U pocetku se javljao samo pri konzumiranju odredjene hrane da bi se kasnije prosirio na bilo koju vrstu hrane. Taj osecaj je nestao ali je prisutna nervoza i nelagodnost. Voleo bih da uzivam u hrani kao i ranije (ne da budem debeo vec da dobijem na tezini jer sam trenutno izrazito mrsav) ali mi ne ide. Moje pitanje je: Da li covek razmislja o jedenju dok jede ili ne razmislja o tome? Da li covek moze da jede bez problema razmisljanjem o zalogajima i gutanju?

    Srdacan pozdrav nadam se brzom odgovoru.

    • avatar CIS каже:

      Postovani Ivane,

      Kao sto ste sami naveli, Vi potencijalno imate jednu vrstu poremećaja u ishrani i zato je potrebno da potrazite pomoc strucnih lica iz oblasti psihologije ili psihijatrije. Nije uobicajeno da covek razmislja o svojim zalogajima i gutanju dok jede tj.da bude opterecen time.
      Dok god prepoznajete da imate problem, na dobrom ste putu da ga i resite pa zato i treba da potrazite pomoc.
      Bilo kakvo savetovanje preko ovog foruma ne bi bilo profesionalno niti eticki.

      Pozdrav

  9. avatar Jasmina Timić каже:

    Postovana Dr Vera

    Zelela sam da postavim pitanje u vezi rezima ishrane za zensku osobu starosti 32 godine koja se ne bavi aktivno fizickom aktivnoscu I generalno nije toliko aktivan buduci da joj posao to ne dozvoljava. Kakav biste rezim ishrane preporucili da odrzi telesnu masu a de se ne ugoji sobzirom da nije fizicki aktivna. Visina joj je 166 cm a tezina 50 kg

    Hvala

    • avatar CIS каже:

      Postovana Jasmina,

      Osoba koja ima 166cm i 50kg ima BMI (indeks telesne mase) 18 i to je svrstava u kategoriju neuhranjenih. To znaci da ova osoba mora da poveca svoju telesnu masu kako ne bi dosla u tezi stepen pothranjenosti. Rezim ishrane prepisujem tek nakon pregleda u ordinaciji i odredjivanja telesne kompozicije pa Vas molim da pomenutu osobu uputite da potrazi moju pomoc ili savet, ili konsultacije nekog drugog nutricioniste koji ce odrediti adekvatnu dijetu.

      Pozdrav
      Dr Vera Blanzecic Mladenovic

  10. avatar Saša каже:

    Poštovana dr Vera,
    Vodim udruženje obolelih od Wilsonove bolesti. Često me članovi pitaju da li smeju da uzimaju suplemente u ishrani.Znam da dehidracijom hrane se povećava nivo mikronutrijenata s‚a time i nivo Cu (bakra) koji mi ne smemo nikako da konzumiramo. Interesuje me da li bi ste Vi mogli da nam preporučite suplemente koji u sebi ne sadže Cu ili gde da nađemo informacije koje nas interesuju ?

    Unapred hvala, Saša

    • avatar CIS каже:

      Postovana,

      U suplementima se rade olovo, kadmijum, ziva, arsen….obelezavanje sadrzaja bakra nije obaveza osim ako je posebno dodat.
      To znaci da i dalje mogu u suplementima da se nalaze male kolicine olova koje uopste nisu deklarisane. Samim tim, posto niko nema 100% tacnu informaciju u vezi sa tim, ne mozemo da Vam damo preporuku za suplemente koji u sebi ne sadrze olovo.

      Pozdrav
      Marija

  11. avatar Denis каже:

    Poštovana dr Vera.Puno pozdrava…
    Treniram rukomet.Imam 18 godina i u fazi sam rehabilitacije od operacije ACL.Treniram 4-5 sati dnevno.
    Koristim whey,omega 3,glutamin,magnezijum i trudim se da imam dobru prehranu.Zanima me vase misljenje,sta bih trebao ubaciti u ishranu?

    • avatar CIS каже:

      Postovani,

      Davanje saveta putem mejla bez osnovnih podataka o Vama, nije preporucljivo i korektno.
      „Dobra prehrana“ je dosta diskutabilan pojam i postavlja se pitanje da li je ono sto je Vama dobro, u stvari u skladu sa preporukama.
      Posto su suplementi dodaci ishrani a mi ne znamo kakvu ishranu Vi imate, bilo bi to davanje saveta napamet.
      Ono sto mozemo da potvrdimo je da mozete da nastavite sa suplementima koje ste naveli da uzimate jer Vam mogu pomoci.
      Mogli biste da uvedete i neki od preparata sa kolegenom i/ili glukozaminom.

      Pozdrav

      • avatar Denis каже:

        Izvinjavam se postovana Dr Vera.Moja visina je 182 cm.Tezina 75.5 kg.Treniram rukomet vec 7-8 godina.Pod dobrom prehranom sam mislio konzumiranje mesa,jaja,voca,(manje povrca),mlijeko i ovih suplemenata.S tim da izbjegavam hranu s visokim udjelom masti i ugljikohidrata,gazirana pica.
        Da li bih mogao uzimati kreatin?
        Hvala vam najljepsa!

        • avatar CIS каже:

          Postovani,

          Ne postoji razlog da izbegavate povrce i ugljene hidrate. U oba slucaja rukovodite se glikemijskim indeksom – GI i koristite hranu koja nema visok GI i ne mozete puno pogresiti. Uzimanje kreatina u rukometu ima osnova, preporucujemo puferovan kreatin tj.kre-alkalin prema preporuci proizvodjaca, nikako preko tih doza.

          Pozdrav

  12. avatar Jasmina каже:

    Poštovana dr Vera

    Imam pitanje u vezi konzumiranja meda ujutru na prazan želudac i efekta na poremećaj tolerancije na glukozu. Čula sam da nije preporučljivo ujutru našte konzumirati prvo med ili voće npr. jabuku jer se na taj način iscrpljuje pankreas što kasnije može dovesti do poremećaja tolerancije na glukozu. Da li je to tačno i šta je preporučljivo ujutru prvo konzumirati pre doručka, da li je dobro uzeti voće?

    Hvala

    Jasmina Timić

    • avatar CIS каже:

      Draga Jasmina,

      Ukoliko je osoba zdrava, nema dokaza da ne treba da uzima med ili voce naste. Ako pogledate glikemicni indeks meda I voca I uporedite ga sa ostalim namirnicama koje svakodnevno konzumrate, videcete da nije najveci. U svakom slucaju ovde igra ulogu I kolicina unete namirnice.
      Ako pojedete 10 do 20 grama meda ciji je GI 85 ili 200 g voca (GI oko 50) koje je bogato I vlaknima ujutro to ne bi trebalo da utice na iscrpljivanje pankreasa.

      Vazno je da generalno ne unosite velike kolicine namirnica sa visokim GI I da svakodnevna ishrana bude uravnotezena.

      Srdacan pozdrav,

      Vera

  13. avatar milutin каже:

    Postovana,
    Interesuje me da li su stetni zasladjivaci sukraloza i acesulfam kalijum koji se nalaze u whey proteinima?

  14. avatar Lazar каже:

    Postovani,

    Da li bi mogli da mi kazete ili napravite mali nacin ishrane, po kome bi mogao da se upravljam i da imam zdraviji nacin zivota i nacin ishrane? Treniram odbojku, pa nekad u toku treninga osecam mucnine u stomaku, da li mi Vi mozete pomoci oko nacina ishrane i reci sta da jedem a sta ne?
    Unapred hvala
    Pozdrav

  15. avatar Nebojša каже:

    Poštovani,
    Imam 20 godina i treniram judo.Kada je period priprema imam i do 12 treninga sedmično, zbog toga se veoma često osjećam premoren i planirao sam uzeti BCAA aminokiseline u kombinaciji sa glutaminom i kreatinom. Zato vas molim za vaše stručno mišljenje vezano za ovaj proizvod?
    Hvala

    • avatar CIS каже:

      Postovani,

      U aminokiseline razgranatog lanca (BCAA)ubrajaju se leucin, izoleucin i valin. To su esencijalne amonikiseline i neophodno ih je unositi u organizam putem ishrane. Mogu se uneti putem proteina kao suplemenata ili kao izolovani BCAA preparati. Razlikuju se efekti akutne i hronične suplementacije u različitim sportovima.Imaju važnu ulogu u sintezi proteina i sprečavanju gubitka mišićne mase tako što smanjuju razgradnju proteina tokom intezivnog vežbanja. Postoje i neki radovi o njihovom uticaju na smanjenje osećaja umora kod sportista.

      Pozdrav

  16. avatar Branislav каже:

    Postovana,
    Sin se aktivno bavi sportom, fudbalski golman
    visina 195 tezina 77 kg, 17 i po godina
    Potrebno je da poveca telesnu masu.
    Molim Vas za kontakt adresu kako bi se culi i detaljnije porazgovarali o planu ishrane i sl.

    • avatar CIS каже:

      Postovani,

      Ordinacija u kojoj pregledamo se nalazi u Marsala Tolbuhina 8 (Cukaricka Padina, zgrada FMP).

      Pregledi se prethodno zakazuju na telefon 011 30 58 376 (trazite dr Mariju Anđelkovic)

      Pozdrav

  17. avatar Milos Lazarevic каже:

    Postovani,
    Moj cukundeda Dr Jovan Valenta (1826-1887)napisao je dve vrlo interesantne knjige:
    Higijenu 1877.g. i Dijetetiku 1881.g.
    Da li imate te dve knjige.
    Pozdrav
    Milos Lazarevic

  18. avatar marko каже:

    Postovana,
    bavim se kajakastvom profesionalno i zelim da izgubim odredjene kilograme.trudim se da unosim dosta proteina i izbegavam mastno.Medjutim gubim ogromnu snagu za trening a ne znam kako da to korigujem.
    Da li bi ste mogli da me posavetujete?

    Unapred hvala

    • avatar Vera каже:

      Dragi Marko, osim proteina za dobru kondiciju neophodan je i adekvatan unos masti i narocito ugljenih hidrata. Njihov odnos trebalo bi da bude: oko 55-60% ugljenih hidrata, oko 15% proteina i oko 25% masti. Posto ne znam koliko ste teski, visoki, koliki je Vas % masti, tesko mi je da procenim kolika je Vasa dnevna energetska potrosnja, i koliko bi trebalo da unosite kalorija i nutrijenasa da bi ste „zdravo“ skinuli visak kilograma i ostali u dobroj kondiciji. Najbolje bi bilo da nas posetite i da dobijete dijetu napravljenu za Vas licno. Srdacno, CIS

  19. avatar CIS каже:

    Postovani,

    Režim ishrane u CIS-u je napravljen tako da se količina hrane izražava kroz grame. Samim tim je u početku neophodno da sportista ima kućnu vagu kako bi stekao utisak o tome koliko gr ima jedna kriska hleba, tanjir špageta i sl. Vrlo brzo sportista nauči da poštuje dijetu bez stalnog korišćenja vage i u tome mu pomaže CIS savet o „doziranju“ hrane pomoću kašike, šolje….Do sada nismo imali primedbe sportista na tu temu pa smatramo da im to nije bio veći problem.

    Hvala na pitanju.

    CIS

  20. avatar Igor Rudonic каже:

    Postovanje. Da li je pri sprovodjenju sportskog programa ishrane pozeljna/neophodna upotrebe kucne vage za merenje namirnica i ako jeste kako se taj problem resava kada sportista puno putuje pa nema uvek sve uslove? Pozz i hvala Vam unapred.

Napišite odgovor